ANADOLUDA LİDYALILAR | Define işaretleri ve anlamları

ANADOLUDA LİDYALILAR

Necat.

Emektar
Forum Düzeni
Admin
Katılım
26 Mart 2018
Mesajlar
3,135
Beğeni
9,892
Puanları
113
Yaş
61
Konum
Ankara
LYDİA ÖLÜ GÖMME GELENEKLERİ
1680967069338.png

Sardeis'in kuzeyinde ve Gediz'in öteki yakasında Bintepeler yer alır. Bintepe Nekropolü’ndeki yüzlerce tümülüsden olağanüstü boyutlarıyla ayrılan üç tanesinin doğudan batıya doğru Mermnad sülalesi krallarından Alyattes , Gyges ve Ardys'e ait olduklari sanılmaktadır.

Lydia bölgesinde Mermnad'lar sülalesi ile birlikte yeni bir ölü gömme geleneği olan yığma toprak mezarlar YANİ DİĞER ADIYLA TÜMÜLÜSLER

1680967123293.png

Sardeis'in kuzeyinde ve Gediz'in öteki yakasında Bintepeler yer alır. Bintepe Nekropolü’ndeki yüzlerce tümülüsden olağanüstü boyutlarıyla ayrılan üç tanesinin doğudan batıya doğru Mermnad sülalesi krallarından Alyattes , Gyges ve Ardys'e ait olduklari sanılmaktadır.

1680967187652.png

Lydia bölgesinde Mermnad'lar sülalesi ile birlikte yeni bir ölü gömme geleneği olan yığma toprak mezarlar (tümülüsler) ortaya çıkar. Bintepe tümülüslerinin mezar odalarının ahşap oluşu onları diğer Lidya mezarlarından ayırır. Bu tip mezarların benzerlerine Phrygia'da rastlanmaktadır.

Tümülüslerin içindeki odaların bazıları dromosludur. Kapı geçidi olmayan odalara ceset tavandan sokulmustur. Mezar odalarının ölçüleri birbirlerinden pek farkli değildir. Sadece mezar odasının üzerine yığılan toprağın niceliği önemlidir. Zira, mezar tepesinin çapı ve yüksekliği gömülen kisinin statüsünün ve kendisine verilen değerin göstergesi kabul ediliyordu. Toprak , kil ve taştan yapılan tümülüslerin altında bir yere gizlenmiş , mermer ya da kireç taşından mezar odaları , Lydialı soyluların ölümlerinden sonraki evleriydi. Duvar isçiliğinde ulaşılan üstün teknik Lydia'lı soyluların gerçek yaşamlarında sahip oldukları konutlardan daha çok , öldükten sonraki yaşamlarını geçirecekleri yapılara özen gösterdiklerini , Sardeis 'i güzel ve süslü mermer yapı ve sunaklarla donatmaya meraklı olduklarını gösterir.
Lidya tümülüs mezarlarında yön birliği yoktur. Bintepeler’deki toplam 13 tümülüsten 10 tanesinin mezar odası güneye (Hermos’a) bakar.

Dumantepe'deki mezarlardan biri batıya , biri doğuya ve bir diğeri de güney-batıya açılır. Mezar girişlerinin yönü yığma tepenin çoğrafi konumu ile doğrudan ilgilidir. Buna göre, mezar girişleri yığma tepenin yapıldığı arazinin açık ve geniş olan yönüne bakar.

AKTEPE TÜMÜLÜSÜ (KIRKAĞAÇ)

1680967582788.png1680967601055.png1680967641765.png

LYDİA KRALLIĞI’NIN SONU ve

ANADOLU’DA AKHAEMENİD (PERS) EGEMENLİĞİ

1680967728326.png

Lydia’nın son kralı Kroisos’un Pers Kralı Kyros karşısında uğradığı yenilgi Anadolu’daki diğer kentler için de Akhaemenid egemenliğinin başlangıcı anlamına gelmekteydi.

Lydia Krallığı’nın birdenbire çökmesi , Anadolu kıyılarındaki Yunanlıları dehşet içinde bıraktı ve Herodotos’a göre, Aioller ve İonialılar Kyros’a elçiler göndererek kendisine uyruk olmak istediklerini belirttiler. Kyros bu görüşmelerin ardından, Kroisos’u da yanına alarak İç Asya’ya doğru yola çıktı ve Sardeis’i de Tabalos adlı bir valinin yönetimine bıraktı, ona yardımcı olarak da Lydialı Paktyas’ı görevlendirdi. Ancak Paktyas kendisine verilen Lydia ganimetlerini getirme görevi yerine, bunlarla birlikte kaçtı ve asker kiralayarak Sardeis’e saldırdı. Şehri kuşatmakla birlikte, Kyros’un müdahale ederek gönderdiği Medli komutan Mazares komutasındaki kuvvetin geldiğini duyunca önce Kyme (Aliağa)’ye, sonra da Khios’a kaçtı. Ancak adalılar tarafından Mazares’e teslim edildi. Bu olay Lydia tarihinin son olayını oluşturur; bundan sonra çıkan YunanPers savaşlarında Lydia’lılık bir rol oynamadı.

PACTOLUS’DA ELEKTRON’UN BULUNUŞU​

Gyges çağının en önemli buluşlarından biri ise, İÖ.7.yy’ın ortalarında, Akdeniz Bölgesi’nde altının hiç olmadığı bir dönemde Pactolus alüvyonlarında altının bulunuşudur. Bu döneme ait Kıta Yunanistan’da üretilmiş değerli vazolar ve Kral Gyges’e ait tümülüsün boyutları, Lydia krallığının güç ve zenginliğini yansıtır.

Pactolus’da elektron şeklinde bulunan altınla ilgili bir mitolojik öykü ise ilgi çekicidir: Mt.Tmolos (Bozdağ) Dionysos kültünün kaynağı olarak gösterilir; ayrıca Kraliçe Omphale'nin kocasına da aynı isim verilmektedir. Dağın Sardeis'i zengin eden elektronun geldiği Pactolus Çayı'nın kaynağını barındırdığına inanılır. Altın ile gümüşün doğal alaşımı olan elektronun Pactolus’da ele geçmesi ise, Phrygia Kralı Midas‘la ilişkilendirilir. Dionysos'un arkadaşlarından olan satyr Silenos, Phrygia ve Lydia ormanlarında gezinirken, bir ağacın altında uyuya kalır ve diğer arkadaşları tarafından burada bırakılır. Onu bulan köylüler saraya getirirler; kral Silenos'u çok iyi bir şekilde on gün on gece ağırlar, ikramlarda bulunur, dinlenmesini sağlar ve sonra da Dionysos'a götürür. Buna çok mutlu olan Dionysos, Midas'tan bir dilekte bulunmasını ve ne isterse yerine getireceğini söyler. Midas her dokunduğunun altın olmasını ister ve dileği gerçekleşir. Ancak bu yeteneğin ne denli yersiz ve tehlikeli olduğunu zaman içinde anlar ve tanrıya giderek yeniden yalvarır; bağışlanmayı ve bu "altın dokunuş"tan kurtulmayı ister. Bunun üzerine tanrı ona Sardeis'e gitmesini ve Paktolos çayının kaynağına dek çıkarak, topraktan fışkıran sularla başını ve ellerini yıkamasını söyler. Kral denileni yapınca ırmak sularında arınır ve Pactolos Çayı altın tozlarını taşımaya başlar.

KROİSOS DÖNEMİ’NDE ALTIN RAFİNERİSİ​

Sardeis’in Kroisos döneminde ulaştığı bu zenginliğin başta gelen nedenlerinden biri, Pactolus Çayı alüvyonlarından elde edilen elektron madeninin “çanaklama” ve “sementasyon” adı verilen aşamalardan geçirilerek, altın ve gümüş cevherlerine ayrıldığı rafinerinin kurulmasıdır. Altın rafinerisi, Kuzey Paktolos olarak isimlendirilen alanda ortaya çıkarılmıştır.

1680967836985.png

Altın arıtılan alanın kuzeyinde, dikdörtgen biçimli bir taş sunak yer alır. Üç köşesinde gömülerek yerleştirilmiş birer aslan bulunması, sunağın Sardeis’in koruyucu tanrıçası Kybele’ye adanmış olduğunu düşündürür. Bu anıtsal sunağın rafinerinin yakınında yer alması ve arıtma artıklarından anıtın inşası sırasında dolgu malzemesi olarak yararlanılması, tanrıçaya verilen önemi gösterir.

1680967868841.png

İKİZTEPE TÜMÜLÜSÜ ( UŞAK)

1680967918078.png

1680967951880.png


Gümüş Alabastron ve kapak Gümüş Alabastron Karun Basmacı Tümülüsü



1680967977727.png

1680968042753.png
1680968068679.png

Gümüş Oinochoe

1680968141176.png 1680968152792.png

1680968252687.png
Aslan Başlı Bil
1680968362598.png1680968380210.png1680968404341.png 1680968422332.png

Hippokampos Biçimli Broş



Kameolar
1680968590813.png1680968613076.png1680968629986.png

1680968661634.png
1680968689002.png

1680968714033.png











 

Ekli dosyalar

  • 1680968267943.png
    1680968267943.png
    849.3 KB · Görüntüleme: 1
  • 1680968313866.png
    1680968313866.png
    849.3 KB · Görüntüleme: 1

Roni

USTA - KÂŞİF
Super Moderatör
Katılım
2 Nisan 2015
Mesajlar
3,433
Beğeni
9,682
Puanları
113
Konum
Doğadayım
Emeğine sağlık İnş’ALLAH. Olurda yolunuz düşerse gelene bizzat eksik kısımlarını rehberlik ederek yerinde canlı olarak anlatırım. 🙂🙂🙂👍
 
Üst