Asurlular Kimmerler'i Gimirrai, İskitleri İskuza/Asquzai olarak adlandırmıştır. Urartularsa Kimmer ve İskitleri İşqigulu adıyla tanımlamaktadırlar.Grek kaynaklarında Skyt, Persçe gibi doğu dillerinde ise Sak; ya da başka ôrneklerde olduğu gibi Saka, Caha gibi adlarla tanınırlar. Bu bilgiler daha sonra Kutsal Kitaplara yansımıştır: Anadolu'ya Kuzeyden gelen diğer toplumlarla birlikte adları geçmektedir ve bunlar Nuh Peygamberin oğlu Yafes'ten türemişlerdir (Ahdi Atik/Tevrat, Genesis 10; Ezekiel 38,6: Gomer=Kimmer; Askenaz=İskit . Akadca İşquzai adında da -quz-,-quzai- o dônemki Oğuz adının arkaik sôyleyişinin, çivi yazısındaki şekli olduğu şüphesizdir. Tarihi bir gerçek olarak da şunu vurgulamak istiyoruz: İskit/Saka adları Türk adı ile eşdeğerdedir. İskitler, Eskiçağ‟da politik güç olarak tarih sahnesinden çekildikleri halde, Orta çağ‟da, mesela Bizans kaynakları, İslamiyet‟i henüz kabul etmemiş olan Türk toplumlarından, Türk boylarından İskit adıyla sôz etmektedirler. İslamiyet‟i kabul edenler ise kendi adlarıyla anılırlar. Bu ayrım bizce, çok anlamlıdır. Benzer ôrnekleri çoğaltmak mümkündür. Daha sonra da, mesela 17. ve 18. yüzyılın ünlü Boğdan voyvodası Dimitri Kantemiroğlu‟nun kaleme aldığı Osmanlı Tarihi‟nde Kırım Tatarları ile İskitler‟in aynılığı hakkındaki yaklaşımları dikkat çekicidir. ya da Baron de Todt‟un Kırım Han‟ın ôlümü hakkında naklettikleri çok ônemlidir.
Prof. Dr. M. Taner Tarhan'ın
"Ön Asya Dünyasında İlk Türkler: Kimmerler ve İskitler " Makalesinden