Hitit Medeniyeti (görsel)

DERMANBEY

Kullanıcı
Katılım
21 Nisan 2015
Mesajlar
127
Beğeni
226
Puanları
43
























 

DERMANBEY

Kullanıcı
Katılım
21 Nisan 2015
Mesajlar
127
Beğeni
226
Puanları
43
doğru sölüyon ustam arkeolog olmayı çök isterdim gezici arkeolog yalnız.:)
 

DERMANBEY

Kullanıcı
Katılım
21 Nisan 2015
Mesajlar
127
Beğeni
226
Puanları
43
İvriz Anıtı

Anıt, Konya’nın Ereğli ilçesine 12 km. uzaklıktaki İvriz köyü yakınlarındadır. Büyük bir kaynağın yakınındaki dik kayalık yüzey üzerine oyulmuş olan rölyef 4.20 m. yüksekliğinde ve 2.40 m. genişliğindedir. Tuwana Kralı Warpalawa’yı bir elinde buğday başakları diğerinde üzüm salkımı tutan tanrı Tarhunza’ya tapınırken gösterir. Tanrının başındaki boynuzlu başlik ilahiliği temsil eder. Tanrı Tarhunza figüründen oldukça küçük olan kral figürü özenle işlenmiş giysisi ile tapınma pozisyonundadır. Tuwana Kralı Warpalawa Asur kaynaklarından Urballa olarak bilinmektedir. Bu kaynaklara göre en azından M.Ö. 738-710 yılları arasında hüküm sürmüştür ve dolayısıyla anıt M.Ö. 8. yy.’ın ikinci yarısına tarihlenir. Adı, ve anıtlarında da geçer.
Tanrı Tarhunza’nın önündeki Luvi hiyeroglifi ile yazılmış 3 satırlık yazıt Hawkins tarafından "Bu, Warpalawa’nın büyük Tarhunza’sı(dır). Onun için onu/onları uzun(?) Sahana(?) etsin" şeklinde, kralın arkasındaki 3 satırlık yazıt ise "Bu, Kahraman Warpalawa’nın görüntüsü(dür)…" şeklinde tercüme edilmiştir.
Tek satırlık üçüncü yazıt ise kabartmanın bulunduğu kayanın dibinde, daha önce su ile kaplı olan bir yerdedir. "Tiyamartu Warpalawa'nın sev[diği? ... ] bunu oydu ..." olarak okunmuştur ve rölyefi yapan ustanın imzası olduğu anlaşılmaktadır.
Ayrıca rölyef çevresinde, başka anıtların parçası olabilecek gibi görünen en az üç tane üzerinde yazıt bulunan kaya parçası bulunmuştur.

Dağa doğru, Ambar deresi civarında İvriz rölyefinin kopyası olan ikinci bir kabartma daha vardır. Yaklaşık aynı büyüklükte, daha az detaylı ve büyük ihtimalle bitirilmemiştir. İvriz rölyefinden farklı olarak bunun üzerinde herhangibir yazıt yoktur.

Üçüncü bir rölyef 1972 yılında köylüler tarafından derenin yukarısına doğru İvriz rölyefine yaklaşık 25-30 m. mesafede, yoldan 10 m. yukarıda bulunmuştur. Düz ve yaklaşık 1 cm. derinlikte oyulmuş olan kabartma, kısa etekli, sağ tarafında bir hayvan bulunan, uzun bir tünik giymiş diğer bir kişiyi izleyen bir kişiyi gösterir. Öndeki uzun giysili kişinin üst bölümü kopmuş ve kaybolmuştur. Röylefteki hayvan, at veya köpek de olabilir ancak bunun bir kurban sahnesi olduğu düşünülürse daha büyük olasılıkla bir boğadır. Kenar bölümlerinin bir raf gibi düz oyulmuş olması ve yanında oyulmuş basamakların bulunması burasının bir ayin yeri olduğunu akla getirir. Biçimsel olarak İvriz rölyefinden daha eski bir döneme işaret eder. Ereğli Müzesi’nin bahçesinde sergilenmektedir.

1986 yılında İvriz rölyefinin 75 m. kadar yukarısında, sulama kanalı yapımı sırasında bir stel parçası ile devasa bir heykel başı bulunmuştur. Stelin sadece alt bölümü kalmıştır ve ön yüzünde bir rölyef, arka ve sağ yan yüzlerinde Luvi hiyeroglifi ile yazılmış bir yazıt, sol yan yüzünde ise Fenikece bir yazıt bulunur. Bu yazıt da Kral Warpalawa’dan bahseder. Her iki parça da Ereğli Müzesi’ndedir.

bilgi ilk 12 foto içindir.
 

DERMANBEY

Kullanıcı
Katılım
21 Nisan 2015
Mesajlar
127
Beğeni
226
Puanları
43
Gezbeli Kaya Anıtı

Anıt Kayseri’deki Erciyes Dağı’nın güneydoğusunda, Hanyeri köyünün yaklaşık 800 metre kuzeyindeki Gezbeli (Gezbel) olarak bilinen dağ geçidindedir. Kayalık bir yüzeyin yol seviyesinden 4 metre yukarısına oyulmuş olan rölyefin genişliği yaklaşık 2 metredir. İlk olarak, Adana Müzesi’nin müdürü Ali Rıza Yalgın tarafından duyurulmuştur. Üç bölümden oluşur. Solda, bir boğa iki dağ tanrısının üzerinde durmaktadır. İyi korunmuş dağ tanrısı figürünün öne doğru uzattığı sol kolunun üstünde yer alan Luwi hiyeroglifleri "Dağların Kralı Şarruma" (REX MONS DEUS.SARMA) olarak kısmen okunmuştur. Ortadaki erkek figürü rölyefindekine benzer. Sol eliyle omuzuna asılı yayı tutmaktadır. Öne doğru uzattığı sağ elinde ise bir mızrak tutar. Üzerinde kısa bir tünik, ucu kıvrık ayakkabıları ve yuvarlak bir başlığı vardır. Öne doğru uzattığı kolunun üzerindeki yazılar "Prens Kuwalanamuwa" (REX MONS DEUS.SARMA) olarak okunur. Aynı ismi rölyefinde de mevcuttur. En sağda ise sağa ve sola simetrik islenmiş bir yazıtta "Prens Tarhuntapiyami" (TONITRUS-DARE-mi REX.FILIUS) okunmaktadır. Sağdaki bu yazıtın rölyeften daha geç bir devire ait olabileceği iddia edilmiştir.

bilgi 17-18-19-20-21-22-23-24 fotolar içindir.
 
Üst