definemekani uyesi arkadaslar;
definecilige yeni adim atmis, bu konuda merakli, ilgi duyan seven, hobi olarak araziye cikip kendisine göre bir seyler yapmaya calisan arkadaslara bazi onemli ve hassas konularda aciklama amacli kendi sahsi goruslerimi aciklamak istiyorum.
yakin dogu arkelojisi ve klasik cag arkelojik caginin tum sanat eserleri batili devletler tarafindan, ve burada yasayan insanlarin hep ilgisini cekmistir.
simdi bu ilginin bizim anadolu insani ile olan farki, bizim bu kulturel mirasa sahip cikmamamiz onlarin ise sahip cikmasidir.
neden diye soranlariniz olabilir. bunun cevabi basli basina sosyolojik bir arastirma.
ama batili toplumlar kendi kulturel ve sanatsal degisimlerini ronesans doneminde antik cagin mimamrisi, sanati, inanci, kulturu ile iskeletini olsuturup ete ve kemige kavusturmus oluyor.
iste bu ronesans acilimi avrupalilarin doguya donup yer alti ve yer ustu tum sanatsal eserleri haril haril kendi ulkelerine goturmeleri ile bir baslangicti. halada devam eder.
adamlar paralari cuvallarla sererler antik cagin sanatina.
sikkeler, lahitler, kabartmalar, yazili eserler, comlekler, her ne var ise alirlar.
antik cagin topraklarinda biz yasayan bu zengin mirasin cocuklari bunu hic bir zaman kavrayamadik, taki bu son donemlerde isin bilincine varincada koprulerin altindan cok sularin aktigini gormus olduk.
avrupa ve kuzey amerikali kolleksiyonerlerin cilgin fiyatlarla roma, yunan, bizans, anadolu, ve mezopatamyanin eserleri ragbet etmeleri beraberinde cok degisik bir piyasa olusturdu.
bu piyasa borsaya benzemez, merkez bankasinin altinlarina benzemez, dovize benzemez.
borsa coker zarar edersin, merkez bankasnii devalasyon vurur millet bir gecede fakirlesir, altin dolar karisinda bir bakarsin tepe taklak gitmis, harp cikar doviz dibe vurur.
antik cagin eserleri burda ne olursa olsun zarar etmez iste, yatirimci parayi yatirmistir, yerinde durdugu surece degerlenir, degerlendikce fiyati artar, bir kolleksiyondan digerine gecerken fiyatina fiyat koyar el degistirir.
unlu isadamlarinin muze acmalari nedendir. kolleksiyoner olma nedendir. yani isin bu tarih sevdasi bir yana
ekonomik bir artisi oldugu icindir.
unutmayalim, her bir eserin bir degeri var, degersiz bir sey yoktur antik cagin eserlerinde, kimi objenin degeri azdir cunku cok replikasi yani kopyasi vardir, kimi obje ise nadidedir degeri coktur.
yurdisi muzayedelerinde bizim tek tek ci definecilerin buldugu bronz sikkeler her ne kadar piyasada para etmez yaramaz denilsede 50 dolardan baslayan fiyatlarla alici bulmaktadir. yani fiyatinin ne oldugu degildir, ne oldugudur.
sikkelerin farkliliklarina gore fiyatlarida degismektedir. altin ve gumus tahribata dayanikli oldugu icin elbette daha cok degeri var, ama bronz olup nadide bir sikke ise altindanda gumustende daha iyi bir alici bulabilir.
cok nadir olan bir bizim gozumuzde aha ise yaramaz, pasli patinli dedigimiz bir sikke bir teneke cil cil altina bedeldir.
bu boyle oldugu icin isin sahtekarlik yonu var. muzelerimizin bir cogunda alelalde hala cakma sikkeler vitrinlerde sergilenir. o kadar ustaca yapilmis. tabi bu ayri bir konu.
arkadaslar ben bunu devamli soyluyorum, ornegin kaya mezarlarindan ne cikar?
kaya mezarindan cikan objeler ozeldir, bir diger kaya mezarinda aynisi yoktur,
birine girersin metalden tut comlege kadar objeler bulunur, digerine girersin iki tane yag kandili olr, digerine girersin, olen sahsin adina duvarlarda savas, kahramanik gibi rolyeflerle karsilasirsin.
hepside degerlidir, hepsinin bir fiyati vardir..
yani bir isarete bakipta iceride ne olacagini kestirmek kesinlikle mumkun degildir.
torbadan ne cikar misalidir.
ozellikle soyle bir yanilgimiz var iste lahitler cok degerlidir falan diye, elbette cok degerlidirler, tarihi eser olmasindan dolayi. yoksam lahitler kilolarca altin ve gumus icermezler. olen sahsin ozel esyalari konulmustur yanina, takilari takilmistir, bronzdur, gumustur vesaire.
tumulsler ise farklidir. hangi uygarlik oldugu ile alakalidir, frig rumulsleri hakkinda anadolu medeniyetler muzesini gezmenizi tavsiye ederim, ahsap eserler muthistir, paha bicilmez eserlerdir.
yani tahtada para ediyor iste.
yani simdilik diyeceklerim bunlar.
umarim uyelerde fikirlerini beyan ederse hos bir sohbet olacagi konusunda eminim, konu cok uzun aslinda, karsilikli soru ve cevap seklinde devam edebiliriz,
herkese kolay gelsin
definecilige yeni adim atmis, bu konuda merakli, ilgi duyan seven, hobi olarak araziye cikip kendisine göre bir seyler yapmaya calisan arkadaslara bazi onemli ve hassas konularda aciklama amacli kendi sahsi goruslerimi aciklamak istiyorum.
yakin dogu arkelojisi ve klasik cag arkelojik caginin tum sanat eserleri batili devletler tarafindan, ve burada yasayan insanlarin hep ilgisini cekmistir.
simdi bu ilginin bizim anadolu insani ile olan farki, bizim bu kulturel mirasa sahip cikmamamiz onlarin ise sahip cikmasidir.
neden diye soranlariniz olabilir. bunun cevabi basli basina sosyolojik bir arastirma.
ama batili toplumlar kendi kulturel ve sanatsal degisimlerini ronesans doneminde antik cagin mimamrisi, sanati, inanci, kulturu ile iskeletini olsuturup ete ve kemige kavusturmus oluyor.
iste bu ronesans acilimi avrupalilarin doguya donup yer alti ve yer ustu tum sanatsal eserleri haril haril kendi ulkelerine goturmeleri ile bir baslangicti. halada devam eder.
adamlar paralari cuvallarla sererler antik cagin sanatina.
sikkeler, lahitler, kabartmalar, yazili eserler, comlekler, her ne var ise alirlar.
antik cagin topraklarinda biz yasayan bu zengin mirasin cocuklari bunu hic bir zaman kavrayamadik, taki bu son donemlerde isin bilincine varincada koprulerin altindan cok sularin aktigini gormus olduk.
avrupa ve kuzey amerikali kolleksiyonerlerin cilgin fiyatlarla roma, yunan, bizans, anadolu, ve mezopatamyanin eserleri ragbet etmeleri beraberinde cok degisik bir piyasa olusturdu.
bu piyasa borsaya benzemez, merkez bankasinin altinlarina benzemez, dovize benzemez.
borsa coker zarar edersin, merkez bankasnii devalasyon vurur millet bir gecede fakirlesir, altin dolar karisinda bir bakarsin tepe taklak gitmis, harp cikar doviz dibe vurur.
antik cagin eserleri burda ne olursa olsun zarar etmez iste, yatirimci parayi yatirmistir, yerinde durdugu surece degerlenir, degerlendikce fiyati artar, bir kolleksiyondan digerine gecerken fiyatina fiyat koyar el degistirir.
unlu isadamlarinin muze acmalari nedendir. kolleksiyoner olma nedendir. yani isin bu tarih sevdasi bir yana
ekonomik bir artisi oldugu icindir.
unutmayalim, her bir eserin bir degeri var, degersiz bir sey yoktur antik cagin eserlerinde, kimi objenin degeri azdir cunku cok replikasi yani kopyasi vardir, kimi obje ise nadidedir degeri coktur.
yurdisi muzayedelerinde bizim tek tek ci definecilerin buldugu bronz sikkeler her ne kadar piyasada para etmez yaramaz denilsede 50 dolardan baslayan fiyatlarla alici bulmaktadir. yani fiyatinin ne oldugu degildir, ne oldugudur.
sikkelerin farkliliklarina gore fiyatlarida degismektedir. altin ve gumus tahribata dayanikli oldugu icin elbette daha cok degeri var, ama bronz olup nadide bir sikke ise altindanda gumustende daha iyi bir alici bulabilir.
cok nadir olan bir bizim gozumuzde aha ise yaramaz, pasli patinli dedigimiz bir sikke bir teneke cil cil altina bedeldir.
bu boyle oldugu icin isin sahtekarlik yonu var. muzelerimizin bir cogunda alelalde hala cakma sikkeler vitrinlerde sergilenir. o kadar ustaca yapilmis. tabi bu ayri bir konu.
arkadaslar ben bunu devamli soyluyorum, ornegin kaya mezarlarindan ne cikar?
kaya mezarindan cikan objeler ozeldir, bir diger kaya mezarinda aynisi yoktur,
birine girersin metalden tut comlege kadar objeler bulunur, digerine girersin iki tane yag kandili olr, digerine girersin, olen sahsin adina duvarlarda savas, kahramanik gibi rolyeflerle karsilasirsin.
hepside degerlidir, hepsinin bir fiyati vardir..
yani bir isarete bakipta iceride ne olacagini kestirmek kesinlikle mumkun degildir.
torbadan ne cikar misalidir.
ozellikle soyle bir yanilgimiz var iste lahitler cok degerlidir falan diye, elbette cok degerlidirler, tarihi eser olmasindan dolayi. yoksam lahitler kilolarca altin ve gumus icermezler. olen sahsin ozel esyalari konulmustur yanina, takilari takilmistir, bronzdur, gumustur vesaire.
tumulsler ise farklidir. hangi uygarlik oldugu ile alakalidir, frig rumulsleri hakkinda anadolu medeniyetler muzesini gezmenizi tavsiye ederim, ahsap eserler muthistir, paha bicilmez eserlerdir.
yani tahtada para ediyor iste.
yani simdilik diyeceklerim bunlar.
umarim uyelerde fikirlerini beyan ederse hos bir sohbet olacagi konusunda eminim, konu cok uzun aslinda, karsilikli soru ve cevap seklinde devam edebiliriz,
herkese kolay gelsin